Kan din kille teckenspråk?

Ja nu är man tillbaka efter ute och resa med lilla Trond..
Ska sklriva nästa inlägg vad vi har gjort..

Jag skrev detta rubik pga jag har tänka på en sak

Oftast när folk fråga mig
Har du kille
jag svara ja
vad heter han
H säger jag
Hörande el döv
Hörande
kan han teckenspråk...
Ja det kan han
hur kommer det sig att han kunde tsp
han har döva föräldrar..
aha..

Men för några dagar slå det..
Varför måste han kunde teckenspråk?
om jag säger att han inte kan teckenspråk hur ska ni reagera?

Genom ett förhållande kan man kommunicera med olika sätt..
att lär sig teckenspråk, tala, papper och penna..

Jag känner en par, de använder röster och tala... trots hon är hsk.. men jag ser inget fel med det. viktgast att de kan kommunicera med varandra..

sen jag känner en annan par, tjej är döv, pojkvän är hsk men använder röst mest.. och han lärde henne att tala och be henne att anv ända hörappart...
det gjorde hon.. idag är hon duktig på att prata mer än förut,.,

Vi omkring folk ska egentligen inte bryr oss om hur deras relation fungerade. utan de gör som de känner bekväm för..
Samma med mig och H, om en dag vill H inte använda teckenspråk bör jag respektera..

Teckenspråk är mitt första språk, Tala är hans första språk..
men varför måste vi kommunicera oss på MITT språk och inte hans??

/ sweetlady


Kommentarer
Postat av: Sofia

Det blir svårt om du talar i hans språk typ :)

2008-11-04 @ 23:46:30
URL: http://mujerguapa.blogg.se/
Postat av: Tobias

Jaa samma med mig, folk fråga sånt saker..

Men jag är glad att andy lära sig tsp bra... jag skulle inte pallar att skriva hela tiden.. då tycker jag att det känns som inte riktigt förhållande. (personlig tycker jag iallafall)

kram

2008-11-05 @ 08:36:17
URL: http://saibot.blogg.se/
Postat av: sofiaw

alla har olika åsikter, det ska man såklart respektera! men jag skulle kräva att min pojkvän ska vilja lära sig teckenspråk. sen kan man inte kräva att han ska bli lika duktig som jag men han MÅSTE vilja! varför ta mitt språk, inte hans? jo för att han KAN lära sig teckenspråk och jag kan INTE lära mig höra, så enkelt är det :)

2008-11-05 @ 09:18:06
URL: http://wiksofia.blogg.se/
Postat av: Pea

Ja, jag fick samma frågorna som du när jag blev tillsammans med Peter... Han är hörande, då frågade alla om han kan tsp, jo det kan han bara för att han läser till teckenspråk o dövblindstolk...



Som alla säger, alla har olika åsikter, för mig är det så här.. Jag kan inte lära mig att höra så är det då att han kan lära sig tsp..





Läste om Trond, hoppas han mår bra o bli frisk snart!... Kram på er!

2008-11-05 @ 14:31:25
URL: http://artan.blogg.se/
Postat av: Maja w

Jag förstår dig, det finns en sak som stör mig ibland... att när någon frågar mig (speciell dom döva/hsk)



har du kille? ja.

Är han hörande eller döv?



ALLTID måste de fråga. om ens kille/tjej är döv eller hörande. Vet att man är nyfiken (är inte bättre själv) men... VARJE GÅNG? Antar att man får leva med den frågan. :P



hade bara lust o skriva lite av mig.



KRAAM! /Apans kompis.

2008-11-05 @ 21:40:54
Postat av: sofie

Jag förstår hur du menar, men eftersom jag är stendöv och kan inte prata så kräver jag att han ska kunna teckenspråk. Dessutom vill jag att han ska kunna kommunicera med mina vänner och kunna prata med min familj på teckenspråk så att jag ska kunna hänga med.



Jag tror det är inget problem ändå eftersom om han verkligen älskar mig, vill han nog försöka lära sig teckenspråk.. :)

2008-11-07 @ 10:53:29
URL: http://fairwhouncover.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0