flyttning...

Flesta av er vet att jag har vilja att få flytta från Stockholm...

Nu har jag fått mitt dröm.. Vi ska flytta från stockholm till januari....
men till helt fel stad men vi har inte annan val..

Till

Herrljunga....

50 min till Göteborg
mindre 2 timmar till min föräldrar
40 min till Borås...

Anledning till vi flytta är Henke kommer in på skolan i Göteborg som han ska plugga i en år..

Nu får jag leva på en ny liv.,.. ny stad, ny folk , men det är bästa är att Trond får trädda hans gudmor Helen såå ofta...
och jag får träffa Tessie så ofta...

Men det var sååå trist att jag lämna vänner i stockholm...
Ni, Sofie, Charlotta, Mia, Fanny, Jennifer, Bettina, catharina, Rakel, Josefin, Selin och Malin... Ni kommer att finnas i mitt hjärta... Glöm mig inte..
jag kommer nog tillbaka till våren ensam eller med Trond=)

Och jag hoppas att ni i västen varm välkomna mig som jag fick en varm välkomna när jag flyttade hit för 2 år sedan..

/ Sweetlady


Akut igen.....

Den 21 november en fredag..
Var jag ensam hemma med Trond..
Trond var helt vanlig och allt som normal.
Vi stanna hemma och mysig.. sen runt kl 19, skrek han.. Tänker måste vara hungrig... men vill inte ha mjölkersättning.. nej inte amma, inte trött.. han tok skrek och var riktig "arg" och ser irriterad ut och han sparka/rörelse sig så hårt när jag bära honom. Tänker det var inte normal.. det är inte lik honom...

så jag gick runt., han skrek skrek röd i ansikte... fösöker göra olika saker men ingen lugn sig honom.. så satt vi oss i soffa. så han blev tyst och lugn sig helt plötsligt... Tänker något mååste vara fel..
Jag kolla på honom så såg jag på hans vänster örat blödning och det var mycket och full i örat. Sprang direkt till toa pga mer ljus och vatten finns där. jag tvätta försktig av örat och kolla och rensa med tops.. sen sluta det och blod var bort.. jag kollade direkt på mig och honom om blod kommer från annan plats.. nej nej det var från hans vänster örat...
så ringde jag till Henke som är på jobbet och berättade.. han ringer direkt till sjukvård lysning.. De tyckyte att vi ska till barn akut nu... ok ok.. Henke fixa taxi till oss (för er som undrar nej jag har inte telefontext hemma)

Vi kommer in runt kl 21..
Henke kommer 21.40..
ja. vi fick stanna över natt.. de hittade inget spicka i örat.. vi fick remiss till astrid lindgren i solna... fick vänta i 5 timmar...
de undersöka.. inget fel.. de inte kan svara varför blod kommer...
vi kom hem lördag kl 22...
Nu mår Trond bra... men förkylda...

/ swwetlady

Dop den 15 november 2008

       

Lördag den 15 november..
Vi+ faddrar träffa Barbro dövpräst med 2 tolkar i en rum halv 12 och diksutera hur vi ska göra och hur v i ska står..
och vilka sång..

kl 12.. gick vi in...
vi stod i fel plats jag o henke blev osäker hur vi ska står men till slut står vi så här..
lyssna på präst..

Faddrar= Sanna (henrik lilla syster)+ Helen (min en av de bästa vän)

Trond Gnällig lite...

sen är det över..

vet att det är kort inlägg men...
dop middag var hos min bror,,

Måååste bara få tacka

Sofie och Josefin,. Ni visste hur precis jag mått och ni ställer upp till 110%.. mååste tacka er ordentligt.. Så fort jag be om ngn saker fixa ni saker direkt utan att säga "vänta lite"! <3

Visst var jag nöjd med dagen..

/ sweetlady



15 november 2008

   





Trond var på Akut

Vi  var hos min föräldrar denna vecka då...

Ondag

natt fick Trond sova hos mig i samma säng eftersom han var gnällig och vill inte sova i hans egen säng. Helt okej för min del tycker jag.
Han fick sova hos mig halv natt.. Han verka helt vanlig och glad på morgon,. han är fortfarande sig lik.. Men jag tyckte att det var skumt att min katt Hossa vill ligga bredvid honom. Vanligast avskyr Hossa små baby, Hossa ligga alltid via fötter kant eller på golv om någon baby ligga hos vuxna. men Den natt ville Hossa ligga bredvid Trond, Hossa var så envisade men jag vill inte att Hossa ska ligga bredvid Trond.. tills sist lade Hossa mellan min benet...

Torsdag
Morgon, var Trond glad och min mamma tog honom upp och fixa Trond, byta kläder och osv.. så jag får vila och läsa en bok på halv timme sen gick jag till köket och åt frukost. Det var som en vanlig dag. Vi gick ute och det var kylig men lagom.. Tanke på min föräldara bor o västen där blåser för det mest men inte den dag vi gick ut..
Sen i eftermiddag frågade min pappa om Trond har varm i panna, min moster säger nej det är helt normal.. men då tyckte jag att det var konstig så jag gick till Trond för att känna hans panna. det var kok hett så jag tog av tröja och ropade efter mamma. hon kom och tyckte samma sak som mig.
vi kollade feber, han hade 38, 3 först. men sen stig det upp så gav vi alvedon till Trond.. men feber stig upp ändå till 38,7.

Då ringde min mamma till sjukvård lysning.. de satt och pratade. de tyckte att vi ska vänta,. vi galv alvedon kl 18. runt kl  20 hade Trond röd och lila på kroppen och det ÄR iskall på händer och fötter och kok hett på panna. Då de tyckte att vi ska åka in till akut,

Mamma ringde runt till Taxi pga jag hade inte baby bil stol med mig. Aha, inga taxi har den.. kl 21 ringde min mamma toll ambulans. De kom inom 10 nminuter. de tyckte självklart att vi ska åka med de. jag ligga på bår ligga medan Trond ligga på mig. mamma följer självklart med.
Trond låg så lugn och ser helt sönder ut. vi sms till min pojkvän att vi åker ambulans och han ville vi skulle kontakt honom så fort vi har träffa läkaren.
Vi åkte till NÄL i Trollhättan, Vi var där runt kl 22. Träffade läkaren nästa direkt. Hon kollade hals, öron oxch feber.. feber har öka till 39,2..
Gav Trond alvedon igen. läkaren säger att Trond har lite röd i hals. Vi kontakt min pojkvän och min pappa att troligt vi stanna över natt..

Trond var helt naken, inte blöj på sig. pga feber skulle sjunka ner och han skrek skrek skrek hela tiden. han har verkligen ont.  Vi bära honom och sjunger.. det var jobbigt tid Trons skrek väldig för lite under hans 3 månad.. men  den dag skrek och VÄGRAR äta...
Runt kl 01 ringde min kille till sjukhus avd och prata med min mamma. Han säger att han är på väg till trollhättan. Han var orolig...
det var piss väder och det var snökaos.. hemsk väder så min kille fick kör runt 50-70 på motorväg... ändå från Stockholm till Trollhättan....

runt halv 2 kollade vi feber igen... nej inget hjälp.. 39,2 trots han var naken...och han fick 2 alvdedon... Vi fick flytta till vård avd..
runt kl 2 är vi där..
Trond skrek skrek skrek.. vägrade äta har verkligen ont... jag gråter en gång.. det var så hemsk att se honom så.. min mamma tog hand om Trond. så fort han somna tänkte mamma lämna honom bredvid mig i säng men så skrek han som en tok.. vi gissa att det är näsa med göra. SÅ Trond somna runt hakv 4 och mamma satt i en stol... trond somna i sitt plats..

en sjuksköterska som heter Lena,. hon säger att mamma behöver sover jag la i min säng och somna runt kl 03. men så fort tog lena Trond skrek han tok direkt.. prova amma, så suga han lite sen somna han.. herregud det var sköönt.. Trond fick ipren denna gång så verka det fungerar, så sköönt..

runt Halv 6 på morgon fick jag en puss... jag vaken det var Henrik. han har äntligen komma fram. jag berättadet hur det gick.. sen somna jag igen.

runt kl 8 vakna jag o mamma.. Henke kom till oss.. han har somna på en soffa i en rum pga finns inte extra säng till honom.. mamma sover i extra säng..

Fredag morgon
där sover Trond efter en låång natt..
Han sover runt 4 timmar sen amma han lite.. sen börja han gnällig och skrek lite.. nu får jag och henke och mamma turas om att sjunger och bäras honom.
han fick alvedon.. han hålla vaken för mycket den dag. han vill inte sova,.,.
Vi kolla hans öron och gick till öron läkaren men hittade inget fel.. runt kl halv 6 åker min mamma till min syster pga syster son ska döpa nästa dag och vi kunde inte följa med..
han åt så dålig den dag. han vill inte äta inte sova,.,. han vill vi ska bära honom hela tiden och sjunger. så fort han sova borde vi helst hålla honom kvar. han behöver sova... 

barnskötare kommer ofta och fråga om han har ätit, kissa, nej nej nej.. de säger om Trond är fortfarande dålig borde han ev ha sond i näsa.. vi säger att vi inte vill ge sond.. de säger att jag kan pumpa så de hjälp mig att ge flaska till Trond och att de ska stöd mig och hjälp atty Trond ska äta.. men han VÄGRADE. han var arg och vill inte äta. de säger verka som Trond är envis...
till kl 22 kommer natt personal och frågade hur Trond mår och om han har ätit bra... nej.. jag o henke diksuterade hur vi ska göra med Trond..
vi gav en beslut.. att han ska ha sond.. för hans eget bästa...
vi meddela personal. de säger ja ta med Trond till en rum.. två personal och vi.. Trond ligga på säng och han skrek., jag vända mig för jag klara inte att se... min ögon börja gråta.. Henke stod och hjälp till att hålla.. Trond skrek skrek.. jag såg lite bak och Trond plåga... några minuter efter var de klar.. så gick vi tre tillbaka till våra rummet grät vi 3 tillsammans..  vi gråter tillsammans...
tog direkt efter det har gjort...
De gav mat genom näsa en timme senare och han somna nästa direkt.. tror han behöver mat och riktig trött.. men den natt kunde jag inte sova...
pga jag vill inte han ska ta bort slang så jag vakna flera gång och kolla och så fort han rörelse sig så jag kolla och kolla.. helt slut natt...

Lördag
Någon bättre men han var nere och ledsen för det mest.. och vill att vi ska bära honom..
men nu kunde vi ligga i säng med Trond på oss.... han sover mer och mer.. fick sond mat igen...  somna nästa direkt...
men så fort somna han skrek han av mardrömma... mardrömma brukar komma från som han har gjort den dag... så han har svårt att sova länge....
jobbigt för honom o oss..
Då prova han amma,, Spy mycket och på min kläder.. Typisk att jagf inte tog med extra kläder till mig.. Frågade om det finns möljigt att låna kläder-- ja fick låna... ful kläder men....
det var ungefär samma som igår...
gnällig, gå runt och sjunger. och bära honom...
Vi frågade när vi får åka hem.. det beror på Trond säger de.. han  måste äta själv.,. sen kan vi åka hem... suck.... ev en till två nätter till...

Vi gick till en område som vi kan öppna våra mobil och skriva till föräldrra vad som har hänt.. och vi behöver promenad runt i sjukhus...
Natt sover jag inte bra pga slang kolla kolla.. men han har ätit två gång under natt.. alltså amma...

Söndag
kommer barnskötare och fråga. jag berättade att Trond har amma 3 gång till nu från igår.. de säger jätte bra och de tog bort slang... det var typ en meter från näsa till mage... så stor...


och de säger att Trond har stark vilja att kämpa och ge inte upp med amma även om han skrek lite pga ont  i hals...
han amma amma, äta lite mer men ofta.. jag låter honom äts när han vill och hur länge han vill..
vi gick åka hem till min föräldrar i västen... de godkändes det.,,
men Trond har tappa runt 200 gram tror jag.. vi vägde honom hela tiden från fredag morgon till nu..
Före han äter, efter han äter, före byta blöja och efter byta blöja... blir så tok.. de vill vi ska väga och skriva pga de barnskötare kan mäta hur mycket han har kissa och dricka och osv...
Runt kl 4-5 åker vi....
Trond somna i bil.. Nästa hela väg....hemma hos min föräldra tog min moster och mamma hand om Trond så vi fick duscha, äta, vila...
Trond somna så gott hos min moster..

Måndag åker vi till stockholm...
Nu mår Trond bättre.. äter bättre men inte riktig frisk.. han mår bra men äter mindre än vad han brukar äta innan sjukhus.. men det tar tid...

våra ögon är sönder efter en helg.. med gråter och sömnlös....

Vi är så stolt över dig Trond som kämpa och har stark vilja..
vi älskar dig Trond....

Kan din kille teckenspråk?

Ja nu är man tillbaka efter ute och resa med lilla Trond..
Ska sklriva nästa inlägg vad vi har gjort..

Jag skrev detta rubik pga jag har tänka på en sak

Oftast när folk fråga mig
Har du kille
jag svara ja
vad heter han
H säger jag
Hörande el döv
Hörande
kan han teckenspråk...
Ja det kan han
hur kommer det sig att han kunde tsp
han har döva föräldrar..
aha..

Men för några dagar slå det..
Varför måste han kunde teckenspråk?
om jag säger att han inte kan teckenspråk hur ska ni reagera?

Genom ett förhållande kan man kommunicera med olika sätt..
att lär sig teckenspråk, tala, papper och penna..

Jag känner en par, de använder röster och tala... trots hon är hsk.. men jag ser inget fel med det. viktgast att de kan kommunicera med varandra..

sen jag känner en annan par, tjej är döv, pojkvän är hsk men använder röst mest.. och han lärde henne att tala och be henne att anv ända hörappart...
det gjorde hon.. idag är hon duktig på att prata mer än förut,.,

Vi omkring folk ska egentligen inte bryr oss om hur deras relation fungerade. utan de gör som de känner bekväm för..
Samma med mig och H, om en dag vill H inte använda teckenspråk bör jag respektera..

Teckenspråk är mitt första språk, Tala är hans första språk..
men varför måste vi kommunicera oss på MITT språk och inte hans??

/ sweetlady


Trond var sjuk



Sätta bara en bild nu..
ska skriva mer om det när Tid finns...

Men nu mår Trond rätt okej...

/sweetlady

RSS 2.0